مقالات

انواع چسب ساختمانی و کاربرد آنها در صنعت ساختمان سازی

آنی چسب

با ورود انواع چسب ساختمانی به صنعت ساخت ، تحول بزرگی در ساختمان سازی به وجود آمد. امروزه از انواع چسب ساختمانی با قابلیت های متنوع در پروژه های ساختمانی استفاده می گردد ؛ از چسباندن مصالح ساختمانی به هم و ایجاد پراکندگی یکسان فشار بارهای ساختمانی گرفته تا ترمیم و تعمیر مصالح و بالا بردن مقاومت سازه. در این مقاله به معرفی انواع چسب ساختمانی ، ویژگی ها و کاربرد آنها در صنعت ساخت و ساز می پردازیم.

انواع چسب ساختمانی که برای استفاده در ساخت و ساز طراحی شده اند ، به دلیل تحمل بار و سایر شرایط ساختاری ، در صورت لزوم اتصال و آب بندی قابل اعتماد و طولانی مدت را ارائه می دهند. طیف گسترده ای از محصولات موجود برای استفاده در بسیاری از سطوح و مواد مختلف ساختمان به کار گرفته می شوند.

ساختار شیمیایی انواع چسب ساختمانی

طیف گسترده ای از چسب های ساختمانی برای برآورده کردن نیازهای طراحی صنعتی و تجاری تولید و در دسترس قرار دارند که به آنها خواهیم پرداخت.

چسب های ساختاری اپوکسی

چسب های ساختاری اپوکسی یکی از متنوع ترین انواع چسب ساختمانی هستند که با بسیاری از لایه های مختلف سازگار شده و با خواص زیادی که دارند در کاربردهای اتصال دائمی استفاده می گردند. به لطف ویژگی هایی مانند مقاومت حرارتی و شیمیایی بالا ، کمترین انقباض و مقاومت پیوند بالا در صنعت ساختمان کاربردهای فراوانی دارند.

چسب های اکرلیک برای اتصال سازه ای

چسب های اکرلیک برای اتصال سازه ای به طور خاص طراحی شده اند تا چسبندگی طولانی مدت بر روی تمام سطوح را ایجاد کنند. طیف وسیعی از چسب های اکرلیک اتصال ساختاری چند لایه را ارائه می دهند. چسب های اکرلیک به عنوان یکی از انواع چسب ساختمانی با از بین بردن نیاز به جوشکاری یا پرچ ، هزینه کلی را کاهش می دهند.

نقاط قوت

  • بدون از بین رفتن مقاومت اتصال ، انعطاف پذیری ساختاری را فراهم می کند.
  • بدون ایجاد تنش ساختاری با تغییرات دما سازگار می شود.
  • به لطف توانایی جذب انرژی ، از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار است.
  • مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی دارد.

چسب های پلی اورتان برای اتصال سازه ای

چسب پلی اورتان یکی از انواع چسب ساختمانی است که به عنوان یک درزبند یا چسب آب بندی بسیار با دوام با عملکرد و کارآیی بسیار بالا با عمر طولانی و مقاومت خوب همراه با چسبندگی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب های ساختاری پلی اورتان برای اتصال بسیاری از بسترهای مختلف مانند پلاستیک ، فلز ، چوب استفاده می شود. آنها در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی بسیار مقاوم هستند و به داشتن استحکام پیوند و انعطاف پذیری بالا شناخته شده اند.

چسب پلی اورتان در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد ؛ مانند درزبندی و آب بندی فریم درب و پنجره ، کفپوش ها و … این چسب یک مزیت مهم برای کسانی است که می خواهند پایداری را در محصولات ساختمانی خود افزایش دهند.

انواع چسب ساختمانی و کاربرد آنها در صنعت ساختمان سازی

چسب ساختمانی رزین

از انواع چسب ساختمانی می توان به چسب رزین با قابلیت اتصال فوق العاده بالا اشاره کرد. این نوع چسب به صورت پودر ، اسپری ، امولسیون و مایع تولید و در بازار موجود است. چسب رزین در صنعت ساختمان کاربردهای فراوانی داشته و در اتصال انواع مصالح مانند چوب ، شیشه ، سرامیک و فلز به کار گرفته می شود. ناگفته که اپوکسی رزین در مقابل آب مقاومت نداشته و قرارگرفتن آن در فضای رطوبت می تواند در طولانی مدت باعث کاهش قدرت چسبندگی این چسب شود.

چسب های سازه ای برای اتصال فلزی و پلاستیکی

فرمولهای اتصال فلزی با چسب ساختاری سبک در همه کاربردهایی که قرار است بسترها و اجزای فلزی نصب شوند ، قدرت می دهند. انواع چسب ساختمانی با ساختار اپوکسی اغلب در مواردی که به پیوند فلزی نیاز است ، استفاده می شود.

علاوه بر این می توان از چسب های بی هوازی و اکرلیک نیز استفاده کرد. استفاده از محصولات پیوندی فلزی باعث ایجاد کارایی و صرفه جویی در هزینه با ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر ضربه و زیبایی شناسی می شود.

چسب های اکرلیک و پلی اورتان نیز اغلب برای اتصال پلاستیکی و چند لایه استفاده می شود. به این ترتیب ، آنها می توانند به راحتی در بسیاری از برنامه های مختلف اتصال بسترهای پلاستیکی که به قدرت نگه داشتن زیاد و همچنین مقاومت در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی نیاز دارند ، استفاده شوند.

چسب های سازه ای برای چوب کامپوزیت

چوب یکی از سازگارترین متریال ها با مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست است. به عنوان یک منبع تجدیدپذیر و قابل بازیافت ، ویژگی های ساختاری چوب نیز ایده آل است ؛ استفاده از آن آسان بوده ، با سایر مواد سازگار است و کیفیت هوای داخل را سالم می کند.

در ساخت و ساز ساختمان چوب کامپوزیت با استفاده از الوارهای چند لایه به هم متصل شده و به عناصر ساختاری با عملکرد بالا تبدیل می شود. در ساخت آپارتمانهای چند طبقه ، هتلها ، بیمارستانها ، مدارس ، ساختمانهای بزرگ و انبارها ، تاسیسات ورزشی و تفریحی و همچنین افزودن طبقه های جدید به ساختمان های موجود ، از چوب به عنوان حامل بار استفاده می شود.

صنعت چوب کامپوزیت به لطف نوآوری های مداوم همچنان در حال رشد و توسعه است. انواع چسب ساختمانی برای استفاده از اتصال چوب کامپوزیت مناسب هستند. در نتیجه ، کاربران می توانند به راحتی با آنها کار کنند.

چسب های ساختاری آلومینیومی

آلومینیوم چالش های منحصر به فرد خود را دارد. آماده سازی مناسب برای از بین بردن تجمع اکسید قبل از استفاده ضروری است. چسب های ساختاری آلومینیومی بی هوازی ، سیانوآکریلات و اپوکسی هستند. انواع چسب ساختمانی فوق الذکر پیوندهای قوی و مقاومت در برابر ضربه را برای بسیاری از آلیاژهای آلومینیوم ارائه می دهند.

چسب های عایق و آب بندی

چسب های درزگیر یک مهر و موم محکم در برابر گازها یا مایعات ، مقاومت حرارتی و شیمیایی برتر را در برابر اجزا فراهم می کنند ؛ در حالی که سایش را به حداقل رسانده و کارایی عملیاتی را تضمین می نمایند.

انواع چسب ساختمانی که برای استفاده در فعالیتهای ساخت و ساز طراحی شده اند ، به دلیل تحمل بار و سایر شرایط ساختاری ، در صورت لزوم اتصال و آب بندی قابل اعتماد و طولانی مدتی را ارائه می دهند. طیف گسترده ای از محصولات موجود برای استفاده در بسیاری از سطوح ، مواد و برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. کریلیک ها ، پلی اورتان ها ، سیانو اکریلات ها ، بی هوازی ، فنولیک ها ، استات وینیل و چسب های ساختاری اپوکسی طیف وسیعی از کاربردها را برای استفاده های ساختمانی ارائه می دهند.

 

 

مزایای انواع چسب ساختمانی

برخی از مزایای انواع چسب ساختمانی به شرح زیر هستند؛

  • حذف کامل یا کاهش شدید روشهای چفت و بست مکانیکی پرهزینه
  • ظاهر بهتر در مقایسه با اتصال دهنده های مکانیکی
  • توزیع یکنواخت وزن روی بستر
  • اتصال چند بستر
  • پردازش سریع
  • ایده آل برای کاربردهای کاهش وزن
  • کاهش در هزینه کار
  • پر کردن شکاف های بزرگ بین قطعات

سخن پایانی

امروزه چسب های ساختمانی به یکی از مهمترین متریال های ساخت و ساز تبدیل شده اند. انتخاب و خرید انواع چسب ساختمانی احتیاج به دانش و شناخت فرمولاسیون این نوع چسب ها دارد. بنابراین بهتر است در انتخاب و خرید دقت کرده و آنها را تنها از مراکز معتبر خرید نمایید.

« فروشگاه آنی چسب » که از سال 1392 فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده با تجمیع انواع چسب ساختمانی باکیفیت در سایت خود امکان انتخاب و خرید را برای شما راحت کرده است. برای هرگونه مشاوره ، سفارش و خرید می توانید به سایت www.anychasb.com  مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × = سی