مقالات

انواع چسب خودرویی (معرفی و نحوه استفاده)

انواع چسب خودرویی

امروزه استفاده از انواع چسب خودرویی در اتومبیل ها بسیار گسترده است. چسب ها در قطعات کوچک حتی به اندازه یک حسگر تا قطعات بزرگ حتی به اندازه شاسی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از اتومبیل های با کارایی بالا با مواد کامپوزیتی سبک تولید می شوند تا وزن خودرو کم باشد. این مواد کامپوزیتی قادر به جوشکاری نیستند و بنابراین استفاده از اتصال دهنده های مکانیکی به وزن خودرو می افزاید. همچنین استفاده از اتصال دهنده های مکانیکی یا جوشکاری در این خودروها ناخوشایند است و اتومبیل را در معرض لرزش قرار می دهد. بنابراین انواع چسب خودرویی در بین متخصصان صنعت خودرو بسیار کاربرد دارد. چرا که این چسب ها اجازه می دهد انواع مختلف مواد به راحتی به هم متصل شوند (مانند اتصال کامپوزیت به فلز که جوشکاری در آن مناسب نیست). یک مزیت دیگر استفاده از چسب در صنعت خودروسازی آن است که سفت شدن چسب ها به جذب لرزش ها و ضربه های اتومبیل کمک می کند.

چسب خودرو غفاری

همیشه نیازی به تعویض یک جز فرسوده، آسیب دیده یا شکسته خودرو نیست. امروزه طیف گسترده ای از درزگیرها و چسب های خودرو به شما امکان می دهند تا بدون خرید یک قطعه جدید، تعمیرات مطلوبی برای خودروی خود انجام دهید و در نتیجه در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

استفاده از چسب در خودرو

امروزه طیف گسترده ای از چسب ها برای تعمیر بسیاری از اجزای ماشین موجود است. پلاستیک، چوب، لاستیک، شیشه و فلزات مختلف یک خودرو همه با استفاده از چسب قابل تعمیر هستند. از چسب ها می توان برای ضد آب نمودن اطراف پنجره ها استفاده کرد. همچنین ترک های قطعات فلزی خودرو ها را می توان با یک چسب بتونه مخصوص ترمیم نمود.

 

 

 

چسباندن قطعات پلاستیکی یا تزئینی خودرو

ساده ترین تعمیراتی که می توانید در خودرو انجام دهید، موارد کوچک مانند نشان ها و اتصالات تزئینی خودرو است. این قطعات را می توان به راحتی با استفاده از انواع چسب خودرویی به محل خود چسباند.

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا اطمینان حاصل کنید که هر دو سطح پیوند خورده تمیز هستند.
  2. سپس چسب را به یک سطح بزنید.
  3. سطوح را برای چند ثانیه کنار هم نگه دارید تا چسب به خوبی محکم شود.

محکم کردن بست های خودرو با چسب

چسب های تخصصی در صنعت خودرو معمولا برای محکم نمودن بست ها و ضد لرزش شدن آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

برای استفاده از چسب جهت محکم کردن بست های خودرو مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا بست را برداشته و آن را کاملا تمیز کنید تا تمام آثار آلودگی یا چربی پاک شود.
  2. چند قطره از چسب را به قسمت رزوه دار اتصال بمالید.
  3. بست را پیچ کرده و کاملاً محکم کنید.
  4. بعد از چند دقیقه، یک پیوند ضد لرزش ایجاد شده و از اتصال محافظت می کند.

چسباندن شیشه خودرو

شما می توانید چسب هایی را برای چسباندن فلز به شیشه یا شیشه به شیشه خریداری کنید. اغلب اتومبیل ها با آینه های چسبیده به شیشه جلو عرضه می شوند. اگرچه آینه جلوی خودرو معمولا به سختی جدا می شود اما پس از چند سال کارکرد خودرو، احتمالا جدا می شود. برای این منظور نیز می توانید از انواع چسب خودرویی استفاده کنید.

برخی از این چسب ها به همان روش چسب های معمولی کار می کنند اما برخی دیگر قبل از چسبیدن باید در معرض نور قرار گیرند. همچنین به کمک چسب شیشه خودرو می توانید شیشه های خودرو را نیز متصل یا محکم کنید.

برای چسباندن آینه جلوی خودرو با چسب مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. سطح شیشه جلو و آینه را با فعال کننده اسپری کنید.
  2. بگذارید فعال کننده خشک شود.
  3. چسب را به پایه آینه زده و محکم بر روی شیشه نگه دارید تا تنظیم شود.

تعمیر پوشش های آلومینیومی خودرو با چسب

همچنین از انواع چسب خودرویی می توان برای از بین بردن ترک های یک روکش آلومینیومی مانند جعبه دنده استفاده نمود.

انواع چسب خودرویی

محکم کردن پیچ های شل خودرو با چسب

استفاده از انواع چسب خودرویی یک گزینه عالی برای سفت کردن پیچ های سست است. اگر یک پیچ در خودرو به طور مداوم شل می شود، (مانند پیچ ​​های پروانه گاز روی کاربراتور) می توانید با استفاده از چسب مخصوص خودرو آن را محکم کنید.

برای محکم کردن پیچ های ماشین با چسب مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بست را برداشته و پیچش های پیچ را به دقت تمیز کنید.
  2. چند قطره چسب به پیچ بمالید.
  3. پیچ را محکم کنید. (بهتر است پس از چسب زدن، کمی زمان بدهید تا پیچ به خوبی محکم شود)

استفاده از چسب در یاتاقان خودرو

انواع چسب خودرویی برای اتصال یاتاقان نیز کاربرد دارد. جدا از ایمن سازی اجزا، چسب های خودرو مزایای دیگری نیز دارند که از جمله آن ها می توان به مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد. این مورد به ویژه در مورد اجزایی مانند گل میخ های سرسیلندر که اگر دچار خوردگی شوند، از بین می روند، اهمیت دارد.

چسب ها همچنین می توانند برای ایمن سازی یاتاقان های خودرو مانند یاتاقان چرخ مورد استفاده قرار گیرند. این مورد به خصوص در مواردی که مقدار کمی سایش در محفظه یاتاقان وجود دارد، مفید است. چرا که در صورت عدم استفاده از چسب و سایش بیش از حد، ممکن است یاتاقن به طور کلی از بین برود. چسب فاصله کم بین یاتاقان و محفظه را پر می کند. همچنین حرکت یاتاقان را نرم تر می کند و باعث روان تر شدن فعالیت آن می شود.

برای استفاده از چسب در یاتاقان خودرو مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا قطعات را کاملا تمیز کنید.
  2. چسب را به میزان کم روی هر دو سطح بمالید.
  3. اجزا را در کنار هم قرار دهید و حدود 15 دقیقه زمان بدهید تا چسب محکم شود.
  4. چسب بعد از حدود 3 ساعت کاملاً محکم می شود.

استفاده از چسب در موتور خودرو

برای پر کردن ترک های جزئی در محفظه موتور یا گیربکس نیز می توانید از انواع چسب خودرویی استفاده کنید. این مورد همچنین می تواند برای طیف وسیعی از فلزات از جمله فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و برنز نیز اعمال شود.

کیت های تعمیر خودرو معمولاً از دو خمیر جداگانه شامل رزین و یک ماده سخت کننده تشکیل شده اند که باید با هم مخلوط شده و سپس به سرعت بر روی ناحیه آسیب دیده قرار گیرند.

برای استفاده از انواع چسب خودرویی در موتور اتومبیل مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ناحیه آسیب دیده را تا حد ممکن تمیز کنید. (برای تمیز کردن می توانید از یک مایع تمیز کننده و یک برس استفاده کنید)
  2. رزین و سخت کننده را به میزان مساوی کاملاً با هم مخلوط کنید.
  3. به کمک یک کاردک، مخلوط را به سرعت کاملا روی محفظه آسیب دیده بمالید.
  4. چسب را محکم به قسمت آسیب دیده فشار دهید تا کاملاً فضاها و حفرات را پر کند.
  5. در مرحله آخر سطح چسب را صاف کنید.

قبل از رانندگی با ماشین، اطمینان حاصل کنید که این چسب حدود 10 ساعت بر روی قسمت مورد نظر مانده و خشک شده است. قدرت کامل چسب پس از حدود 72 ساعت حاصل می شود.

انواع چسب خودرویی

چسب ضد آب خودرویی

از چسب های ضد آب که گاهی اوقات ماستیک نیز نامیده می شوند برای ضد آب کردن شیشه های خودرو  استفاده می شود. این چسب ها معمولاً به صورت یک لوله بزرگ با یک سر نازل عرضه می شوند و ممکن است به رنگ روشن یا سیاه باشند. از چسب های ضد آب شفاف برای ضد آب نمودن شیشه ها استفاده می شود این در حالی است که از چسب های ضد آب سیاه رنگ معمولا برای ضد آب کردن بدنه خودرو استفاده می شود.

برای استفاده از این مدل از انواع چسب خودرویی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اطراف شیشه ها را به آرامی با دست یا به کمک یک قاشق بلند کنید.
  2. نازل را در شکاف قرار دهید.
  3. در حالی که نازل را در امتداد شکاف می کشید، چسب را وارد آن کنید.

چگونه چسب خودرویی را پاک کنیم؟

احتمالا شما نیاز خواهید داشت تا برای آراسته و تمیز شدن خودرو، نواحی اطراف محل تعمیر شده را تمیز کنید. یا در برخی موارد ممکن است نیاز باشد تا چسب قبلی را پاک کرده و از چسب جدیدی استفاده کنید.

برای این منظور می توانید به کمک یک چاقوی تیز این کار را انجام دهید. همچنین شما می توانید به کمک انواع مواد پاک کننده نیز این کار را راحت تر و سریع تر انجام دهید.

نکات ایمنی استفاده از چسب خودرویی

در هنگام استفاده از انواع چسب خودرویی بایستی نکات ایمنی را رعایت نمایید.

از جمله موارد احتیاطی که باید در هنگام استفاده از انواع چسب خودرویی مد نظر قرار دهید، عبارت است از:

 

  • اطمینان حاصل کنید که هرگونه هشدار روی بسته بندی چسب ها را خوانده اید. در غیر این صورت ممکن است به قطعه ای از خودرو که در حال تعمیر آن هستید، آسیب برسانید.
  • بسیاری از انواع چسب خودرویی باید فقط در محلی با تهویه مناسب استفاده شوند. این هشدار را نادیده نگیرید زیرا بخارهایی که از برخی چسب ها خارج می شود معمولا مشکلاتی ایجاد می کنند.
  • برخی از انواع چسب ها در صورت تماس با پوست، می توانند باعث تحریک قابل توجهی شوند. بنابراین هنگام دست زدن به چسب ها از دستکش استفاده کنید.
  • اگر چسب با پوست شما تماس پیدا کرد، می توانید آن را با آب و صابون بشویید.
  • در صورت برخورد چسب با چشم، چشمان خود را با مقدار زیادی آب شستشو داده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

انواع چسب خودرویی

آنی چسب مرکز خرید انواع چسب خودرویی

ما در آنی چسب طیف گسترده ای از چسب ها شامل انواع چسب خودرویی مناسب برای کاربردهای مختلف را داریم. انواع چسب های مورد استفاده در زیر کاپوت شامل چسب واشر، چسب برای اتصال شلنگ خودرو، آب بندی مبدل حرارتی، چسب اتصال درپوش انتهایی فیلتر، چسب تریم خودرو و … را می توانید در آنی چسب پیدا کنید.

آنی چسب چسب های لازم برای صنعت خودروسازی را از سراسر جهان فراهم می کند. بسیاری از محصولات چسب ما به دلیل کیفیت بالا و قیمت های مناسب توسط تولید کنندگان خودرو و یا تامین کنندگان خودرو نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

برای خرید انواع چسب خودرویی از چسب های دوقلو، پولیش واکس، اسپری لاستیک، اسپری پولیش، چسب واشرساز، دوقلو فولاد گرفته تا سیلیکون مخصوص شیشه خودرو، چسب سیلیکونی زه خودرو، اسپری انژکتور شور و … را می توانید از صفحه محصولات چسب خودرویی ما پیدا کرده و خریداری نمایید. همچنین جهت مشاوره و دریافت راهنمای خرید هر محصول نیز می توانید با مشاورین فروش ما در ارتباط باشید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ هشت = 15