مقالات

انواع چسب آکواریوم

انواع چسب آکواریوم

چسب ها به عنوان یک متصل کننده عمل می کنند که اشیای مختلف را به هم وصل می کنند. چسب آکواریوم یکی از چسب های پرکاربردی است که امروزه در کارهای مختلفی از آن استفاده می شود. چسب آکواریوم از محکم ترین چسب هایی است که با استفاده صحیح و آسان از آن، در زمینه های صنعتی و خانگی به کار برده می شود. درزگیری فضاهای خالی از مهم ترین کاربردهای چسب آکواریوم است. برای تهیه چسب آکواریوم علاوه بر خرید حضوری، می توان از فروشگاه های اینترنتی معتبر نیز کمک گرفت. در این مقاله قصد داریم با معرفی چسب آکواریوم و ویژگی های آن، شما را بیشتر با انواع چسب آکواریوم و نحوه استفاده از آن، آشنا کنیم.

چسب آکواریوم چیست؟

چسب آکواریوم کاسپین پمادی

در برخی از صنایع چسب آکواریوم را با نام چسب سیلیکونی نیز می شناسند. چسب آکواریوم چسبی مایع است که از دو ماده اکسیژن و سیلیکون تشکیل شده است. ترکیب این دو ماده باتوجه به خواصی که دارند، چسبی بسیار مقاوم و محکمی را به وجود می آورد. همچنین خواص شیمیایی چسب آکواریوم به گونه ای است که هیچ نوع قارچی در محل چسب رشد نمی کند و هیچ اثر بد و نامطلوبی روی اشیا نمی گذارد.  چسب آکواریوم به دلیل ویژگی های خوب و کاربردهای مفیدی که دارد، انتخاب بیشتر افرادی است که نیازمند چسب محکم هستند. چسب آکواریوم در قوطی های پلاستیکی استوانه ای شکل که سر آن مخروطی مانند است تولید می شود وقسمت مخروطی سر آن، استفاده از این نوع چسب را آسان کرده است.

ویژگی های چسب آکواریوم

  • مقاوم در برابر دما: از مهم ترین ویژگی چسب آکواریوم، مقاومت آن در مقابل تغییرات زیاد دمایی است. این چسب می تواند دمای تا منفی 75 درجه سانتی گراد و تا مثبت 200 درجه سانتی گراد را تحمل کند. به همین دلیل در زمینه صنعت کاربردهای فراوانی دارد.
  • مقاوم در برابر آب و رطوبت: از بارزترین ویژگی چسب آکواریوم، مقاوم بودن آن در مقابل آب و رطوبت است که در برخی مواقع آن را چسب ضد آب نیز می نامند. به خاطر همین ویژگی، در آب بندی تجهیزات مختلف از آن استفاده می شود.
  • داشتن حالت کشسانی: بافت تشکیل دهنده چسب آکواریوم به طوری است که ژله مانند است و حالت کشسانی محکمی دارد. این ویژگی، استفاده از چسب آکواریوم را آسان می کند و همچنین نفوذپذیری آن در جاهای ریز و کوچک را امکان پذیر می کند.
  • ماده ای خنثی: خواص مواد تشکیل دهنده آن که اکسیژن و سیلیکون هستند، به لحاظ شیمیایی حالت خنثی دارند. به همین دلیل با آسودگی خیال و بدون نگرانی از به خطر افتادن سلامتی می توان از چسب آکواریوم استفاده کرد.
  • نارسانایی الکتریکی: سیلیکون و اکسیژن موادی نارسانا هستند. بنابراین جریان الکتریکی را از خود عبور نمی دهند. پس چسب آکواریوم می تواند به عنوان یک عایق الکتریکی عمل کند. این ویژگی چسب آکواریوم، مصرف آن در صنایع مختلف را بیشتر و آسان می کند.
  • عایق حرارتی: چسب آکواریوم خاصیت عایق حرارتی را دارد. به طوری که مانع از انتقال گرما و سرما می شود. همچنین در برابر آتش گرفتگی نیز مقاوم است و به عنوان یک چسب نسوز عمل می کند.

چسب سیلیکون سولجر

کاربردهای چسب آکواریوم

  • استفاده در تعمیرات خانگی: از چسب آکواریوم برای متصل کردن بسیاری از لوازم خانگی که جنس پلاستیک و فلز و شیشه دارند استفاده می شود. همچنین برای پر کردن بین سطوح و سوراخ ها و منافذ کوچک به کار گرفته می شود. به دلیل مقاوم بودن چسب آکواریوم به راحتی می توان عمر مفید وسایل خانگی آسیب دیده را بیشتر کرد.
  • استفاده در درزگیری شیشه ها: برای نصب پنجره ها و شیشه ها از چسب آکواریوم استفاده می شود. به هنگام ترک خوردن شیشه ها می توان از چسب آکواریوم استفاده کرد. خاصیت ضد آب بودن چسب آکواریوم به را حتی می تواند شیشه را در مقابل آب و بخار گرفتگی محافظت کند و از بین نرود.
  • استفاده در صنایع مختلف: از چسب آکواریوم در صنایع مختلف و کارخانه های مختلف استفاده می شود. در کارخانه هایی مانند کارخانه اتومبیل سازی، لوازم الکتریکی، اسباب بازی و… چسب آکواریوم کاربردهای بیشتری دارد. چسب آکواریوم به دلیل مقاوم بودن در دماهای خیلی بالا و خیلی پایین، در صنایع مختلف از آن استفاده می شود.
  • استفاده در ساختمان: در کارهای مختلف ساختمان سازی از چسب آکواریوم به راحتی می توان استفاده کرد. به عنوان مثال برای درزگیری گوشه و کنارهای کاشی و سرامیک و آلومینیوم از چسب آکواریوم استفاده می شود. همچنین برای محکم کردن و آب بندی ظرفشویی، روشویی، لوازم سرویس بهداشتی، کابینت های آشپزخانه و…. چسب آکواریوم استفاده های زیادی دارد.

انواع چسب آکواریوم

انواع چسب آکواریوم

چسب آکواریوم بی رنگ: یکی از انواع چسب آکواریوم، چسب آکواریوم بی رنگ است و ظاهری بدون رنگ و شفافی دارد. چسب آکواریوم بی رنگ برای سطوحی مانند شیشه و آینه استفاده می شود. در جاهایی که می خواهند چسب دیده نشود و مشخص نباشد، از چسب آکواریم بی رنگ استفاده می کنند.

چسب آکواریوم سیاه: چسب آکواریوم سیاه از انواع چسب آکواریوم است که رنگ ظاهری آن سیاه است. از چسب آکواریوم سیاه اغلب در صنعت خودرو سازی و برای متصل کردن شیشه های اتومبیل استفاده می شود. در برخی مواقع چسب آکواریوم سیاه را با نام چسب شیشه اتومبیل می شناسند.

چسب آکواریوم سفید: چسب آکواریوم سفید از خانواده چسب های آکواریومی است که رنگ ظاهری آن سفید است. از چسب آکواریوم سفید بیشتر در کارهای ساختمانی استفاده می شود. برای انجام کارهای ساختمانی مانند نصب کاشی، سرامیک، ظرفشویی، روشویی، توالت فرنگی، وان حمام و… نیاز به چسب آکواریوم سفید دارند.

 

 

چسب آکواریوم قرمز: یکی از قوی ترین و مقاوم ترین چسب های آکواریوم، چسب آکواریوم قرمز است. از چسب آکواریوم قرمز بیشتر در زمینه صنعت استفاده می شود. این نوع چسب به دلیل داشتن خواص عایق حرارتی و عایق الکتریکی، در صنایعی که در آن ها واکنش های شیمیایی سریع و قابل توجهی انجام می شود، استفاده های بسیار زیادی دارد.

چسب آکواریوم استوکسی: چسب آکواریوم استوکسی یکی از انواع چسب آکواریوم است که به هنگام خشک شدن از خود بویی مانند بوی سرکه تولید می کند. این چسب، بیشتر در زمینه صنعت مصارف مختلفی دارد.

چسب آکواریوم خنثی: از انواع مختلف چسب آکواریوم می توان به چسب آکواریوم خنثی اشاره کرد. این نوع چسب آکواریوم به هنگام خشک شدن از خود الکل و مواد اسیدی تولید می کند. کاربرد بیشتر آن برای نصب آینه های جیوه دار است.

نحوه استفاده از چسب آکواریوم

انواع چسب آکواریوم

 

استفاده از چسب آکواریوم بسیار آسان و ساده است ولی بهتر است برای استفاده از آن نکاتی مهم و اصولی رعایت شود. با رعایت این نکات می توان یک نصب یا اتصال خوب و محکم و درستی به دست آورد. برای استفاده از چسب آکواریوم در ابتدا لازم است چسب در داخل لوله تفنگی گذاشته شود. لوله های تفنگی عمل تزریق چسب آکواریوم را به راحتی و به سرعت انجام می دهند. همچنین ابزاری فلزی هستند که از بین نمی روند و برای انواع چسب های آکواریوم به کار گرفته می شود.

در ادامه کار، محلی را که قرار است چسب آکواریوم در آن جا استفاده شود، باید به خوبی پاک و تمیز کرد تا گرد و غبار و آلودگی در آن میان باقی نماند.

در آخر چسب آکواریوم به کمک لوله تفنگی، از قسمت مخروطی شکل آن، با زاویه 45 درجه، به قسمت مورد نظر کشیده می شود. نوک مخروطی شکل، ظرافت استفاده از چسب آکواریوم را دقیق تر می کند.

برای خشک کردن چسب آکواریوم نیازی به لوازم یا شرایط خاصی وجود ندارد. برای نتیجه بهتر از عمل نصب، بهتر است به مدت 8 الی 24 ساعت به چسب آکواریوم فرصت داده شود تا به خوبی خشک شود. این مدت زمان به مقدار حجمی که از چسب آکواریوم استفاد شده است بستگی دارد.

نحوه تمیز کردن چسب آکواریوم

به هنگام استفاده از چسب آکواریوم در برخی مواقع، چسب در جاهایی که نیازی به آن نیست پخش می شود. قبل از خشک شدن چسب آکواریوم، به راحتی می توان آن را به کمک دستمال پاک و تمیز کرد.

اگر چسب در قسمت هایی از محل مورد نظر خشک شده و باقی مانده باشد، برای تمیز کردن چسب، می توان از تیغه کاردک استفاده کرد.

در صورتی که چسب آکواریوم پس از خشک شدن، توسط کاردک تمیز نشد و از بین نرفت، بهتر است برای از بین بردن قسمت های اضافی چسب آکواریوم از محلول های صنعتی مانند آستون و محلول های خانگی مانند سرکه استفاده کرد.

همچنین برای پاک کردن چسب آکواریوم می توان از گرمای سشوار و سست کردن آن به وسیله گرما، استفاده کرد.

قیمت چسب آکواریوم

به هنگام خرید چسب آکواریوم، مهم ترین فاکتورهایی که می تواند در قیمت تمام شده آن تاثیر بگذارد، کیفیت چسب، نوع چسب، حجم چسب و برند تولیدی چسب آکواریوم است. هرچه کیفیت مواد استفاده شده در چسب آکواریوم خوب و مرغوب باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. انواع چسب آکواریوم براساس مقاومت و دوامی که دارند، ساختار متفاوت تری دارند. بنابراین چسب هایی که برای نصب های محکم استفاده می شوند قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر آن دارند. واضح است چسب آکواریومی که دارای حجم بیشتری است، قیمت بیشتری خواهد داشت. کارخانه هایی که چسب آکواریوم تولید می کنند برای تولید، یک سری نکات و استانداردهایی را رعایت می کنند. برندهایی که تمامی اصول و استانداردهای لازم برای تولید یک چسب آکواریوم خوب را رعایت می کنند قیمت بالاتری نسبت به برندهای دیگر دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 × = هجده