مقالات

بهترین چسب آب بندی

بهترین چسب آب بندی

مقدمه

سالهاست مردم بر این باور هستند که تنها راه آب بندی و ایزولاسیون قسمت های مختلف ساختمان از جمله سرویس های  بهداشتی ، حمام ، استخر، سونا ، جکوزی ، پشت بام ، روف گاردن ، تراس ، مخازن آب شرب ، نمای ساختمان و… ، استفاده از عایق های سنتی مثل قیرگونی و ایزوگام است. این در حالی است که در کشور های اروپایی به خصوص در ۳۰ سال اخیر از چسب های ساختمانی جهت آب بندی و عایق سطوح ذکر شده استفاده می شود. زیرا این مواد آب بند از لحاظ کیفیت، قیمت اجرایی و طول عمر بسیار بهتر از عایق های سنتی می باشد. چسب های ساختمانی که بر پایه فناوری نانو ساخته شده اند، دارای سیستم عملکرد نفوذ گر می ­باشند ( بین ۳ تا ۵ میلی متر به عمق سازه نفوذ می کنند) اما عایق های سنتی قدیمی برخلاف چسب های آب بندی جدید صرفا یک لایه سطحی می باشد و داخل سطح نفوذ نمی کنند.

بهترین چسب آب بندی

بهترین چسب برای آب بندی چسبی است که بتواند به خوبی از  پس آب بندی بر بیاید. برای چسباندن و فیکس کردن سازه و عدم نفوذ مایع به سطح بیرونی آن باید از مواد چسبنده‌ای استفاده کرد. قیر و گونی و ایزوگام ابزاری است که از دیرباز برای آب‌بندی در پشت بام‌ها و … استفاده شده است. اما این مواد دوام زیادی در برابر محیط های آبی ندارند.

آب بندی و چسباندن بر روی فلز، پلاستیک، چوب و یا سازه های بتنی انجام میشود که بسته به جنس موادی که میخواهد آب بندی شود استفاده از نوع چسب آببند نیز متفاوت خواهد بود.

نوعی از چسبهای آب‌بند بر پایه رزین‌های آکریلیکی میباشد. آنها منعطف هستند و دارای الاستیسیته بالایی هستند. آنها قابلیت ترکیب با ملات را دارد و مقاومت دمایی نسبتا خوب یعنی بین ۷۰- تا ۳۵۰ درجه را دارا میباشد. همچنین دربرابر اشعه یو وی و گاز دی اکسید کربن مقاوم هستند. این مواد آب‌بند میتواند با نانومواد ترکیب شود و خاصیت غیر قابل اشتعال و زیست سازگاری را ایجاد کند.

انواع چسب برای آب بندی

چسبها برای آب بندی می تواند پودر پایه سیمانی و از جنس مواد معدنی باشد و در یک حالت دیگر میتواند بر پایه مواد پلیمری باشد که امروزه توجه زیادی به این دسته از مواد شده است.

چسب های آب بند پلی یورتان برای استخرها و عایق کاری دیواره‌ها زمانیکه شکست سازه هیدرولیکی ایجاد شده باشد یک گزینه مناسب میباشد.

چسب های یورتان برای اتصال فلز به فلز، الاستومرها، اسفنج ها، پلاستیک ها، شیشه و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرند. قدرت جاذبه داخل مولکولی این چسب ها بیشتر از استحکام چسبندگی آنهاست که از طریق طرح فرمول صحیح می توان تعدیل لازم را به عمل آورد. خواص مفید این چسبها به خصوص در درجه حرارت های زیر صفر باعث مصرف زیاد آن ها در عایق بندی فضانوردی شده اند.

مشخصات فنی محصول چسب آب بندی :

  • بدون تاثير پذيري از تغييرات دمایی ( ۵۰- الی ۳۰۰ درجه سانتیگراد )
  • ايجاد مقاومت در برابر مواد شوینده اسیدی وبازی
  • ایجاد یک لایه یکپارچه و منعطف آب بند ، با چسبندگی بالا به كليه سطوح
  • امکان خروج بخارات از بتن به بیرون پوشش و آب بندی یکپارچه ، بدون درز و مفاصل سرد
  • سازگار با محیط زیست بدون عوارض شيمیايی
  • آب بندی و ايزولاسيون قوي و مداوم ۱۰۰%
  • آنتی باکتریال و آنتی UV
  • مقاومت بسیار بالا در برابر دی اکسید کربن و یون کلر و محافظت از بتن برابر نمک و سولفات
  • جایگزین بسیار مناسب عایق های سنتی ( قیرگونی و ایزوگام )
  • تکنولوژی نانو

نقاط قوت چسب های آب بندی :

  • قابل اجرا بر روی کلیه سطوح سیمانی، بتنی، سنگی، گچی، آجری، چوبی و ….
  • عدم نیاز به سیمانکاری و ملات پلاستر پس از اجرا.
  • کاهش ضخامت لایه ایزولاسیون و عدم محدودیت اجرا در دیواره ها و ارتفاعات.
  • عدم ورقه شدن لایه های آب بندی به مرور زمان.
  • عدم آسیب پذیری و سوراخ شدن لایه در مقابل تنش های طبیعی سازه و کاهش هزینه های کارگری و مصالح.
  • قابلیت ترکیب با انواع رنگ های آکریلیک (پایه آب).
  • دارای تاییدیه از آزمایشگاههای تحت نظر وزارت بهداشت جهت استفاده در مخازن آب شرب.

یکی از کاربردی ترین و بهترین چسب های آب بندی موجود در بازار ،چسب آب بندی Z90 می باشد که مخصوصا در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به کاربرد های گوناگون و راحتی که هنگام استفاده دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

چسب آب بندی Z90 :

مایعی شیری رنگ با خاصیت واترپروفی 100 % بدون نیاز به تخریب و جایگزین قطعی قیر و عایق های سنتی می باشد که پس از استفاده روی سطح کاملاً بیرنگ میشود. این ماده که بر پایه رزین های آکریلیک و با بهره ­گیری از تکنولوژی نانو ساخته شده است، قابلیت ترکیب در هر نوع دوغاب را به راحتی دارا بوده و پس از اجرا، پیوند مولکولی قوی را با سازه ایجاد کرده و دارای نفوذ بسیار عالی در سطح می باشد. Z90 دمای 75- الی 350+ درجه سانتیگراد را تحمل نموده و سازگار با محیط زیست می باشد. این محصول معطر بوده و در مقابل مواد شوینده و اشعه UV و گاز CO2 به شدت مقاوم است و اجازه رشد و نفوذ خزه، جلبک و باکتری را در سطح عایق نمیدهد و فشار های منفی و مثبت آب را به راحتی تحمل نموده و به عنوان ماده ای همه کاره در صنعت ایزولاسیون شناخته می شود.

مزایای چسب آب بندی نانو Z90 :

قابل اجرا توسط قلمو و پیستوله، عدم نیاز به سیمان کاری و ملات پلاستر پس از اجرا، کاهش ضخامت لایه ایزولاسیون و عدم محدودیت اجرا در دیواره ها و ارتفاعات، عدم تعرق و تورق لایه های آب بندی به مرور زمان، عدم آسیب پذیری و سوراخ شدن لایه در مقابل تنش های طبیعی سازه و کاهش هزینه های کارگری و مصالح، قابلیت ترکیب با انواع رنگ های آکریلیک (پایه آب)، دارای تاییدیه از آزمایشگاه های تحت نظر وزارت بهداشت جهت استفاده در مخازن آب شرب

موارد مصرف چسب آب بندی Z90 گالن ۲۰ لیتری :

بر روی کلیه سطوح نفوذپذیر مانند: سیمان، بتن، سنگ، گچ، آجر، چوب و … قابل اجرا بوده و در موارد زیر کاربرد دارد:

الف : استفاده جهت عایق

این ماده اغلب به عنوان topcoat جهت پوشش نهایی و عایق نمودن سطوحی مثل استخر، نمای ساختمان، مخازن بتنی آب شرب یا سپتیک، بام و روف گاردن، سرویس بهداشتی، تراس، پارکینگ و …. استفاده می شود. حداکثر ضخامت مجاز برای این محصول ۵ میلیمتر می باشد و میبایست از اختلاط محصول در بتن یا ملات سیمانکاری جدا خودداری شود.

ب : استفاده جهت رزین

این ماده را می توان جهت رزین نمودن کلیه مکان ها و نماهایی که رنگ و ظاهر کار نباید تغییر کند، با نسبتی از آب (بسته به نوع کار) ترکیب و با قلمو یا پیستوله اجرا نمود.

بدیهی است که استفاده محصولات برروی سطوح نفوذ ناپذیری مانند سنگ های صیقلی و از قبل رزین شده، سطح لعاب دار کاشی و سرامیک، چوب غیر خام و کلیه سطوحی که با رنگ، پوشش یا افزودنی های پایه نفتی (انواع تینر، قیر، ایزوگام و سایر مشتقات نفتی) از قبل کاور شده اند، بصورت مستقیم امکان پذیر نمی باشد. لذا قبل از اجرا می بایست، این لایه ها برداشت شوند.

با توجه به قدرت بالای واترپروفی و مقاومت در برابر فشار های منفی و مثبت، محصول Z90 بالاترین مصرف و کاربرد را در بخش ایزولاسیون تخصصی دارد.

بهترین چسب آب بندی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − = 2