مقالات

چسب آکواریوم چیست؟

تصویر شاخص

چسب آکواریوم ماده چسبی بر پایه سیلیکون است. این چسب قدرتمند در برابر نفوذ آب و رطوبت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. سازگاری بالای این چسب باعث شده تا در شرایط مختلف محیطی و آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

چسب آکواریوم در دو دستۀ اسیدی و خنثی به بازار عرضه می‌شود. چسب‌های آکواریوم پایه اسیدی بعد از خشک شدن بوی سرکه می‌دهند. از این چسب ها بیشتر برای درزگیری سطوح بیرونی استفاده می‌شود.

چسب آکواریوم پر کاربردترین چسب بازار

چسب آکواریوم یک نوع چسب سیلیکونی است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. این چسب از ترکیب مواد پلیمری با سیلیکون و اکسیژن تولید می‌شود. از چسب آکواریومی در صنایع مختلفی چون صنعت چوب، شیشه و آکواریوم سازی، کاشی و سرامیک و… استفاده می‌شود.

این مدل از چسب‌های سیلیکونی بر اساس قدرت چسبندگی و میزان کشش سطحی به چند دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند.

این تقسیم‌بندی با رنگ بندی استاندارد در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. بر اساس این رنگ بندی چسب سیلیکونی شفاف دارای مقاومت کمتر و بسته بندی سفید و مشکی دارای مقاومت و قدرت چسبندگی متوسط و بسته بندی قرمز رنگ نشان دهنده قدرت چسبندگی بسیار بالا است.

چسب آکواریومی قرمز دارای مقاومت حرارتی بسیار بالایی است به طوری که به آن چسب نسوز گفته می‌شود.

تصویر چسب آکواریوم

مزایای چسب آکواریومی

چسب آکواریوم به دلیل کاربرد فراوانی که دارد، به عنوان محبوب‌ترین و پرکاربردترین چسب بازار شناخته می‌شود.

در این بخش سعی داریم تا چند مورد از دلایل محبوبیت این چسب را بیان نماییم:

چسب سیلیکون

مقاومت حرارتی بالا دما

این چسب می‌توان بازه دمایی منفی 20 تا مثبت 120 درجه سانتی‌گراد را به راحتی تحمل کرده و شکل و فرم خود را در درجه حرارت‌های بالا از دست ندهد.

خاصیت آب‌گریزی و عایق بودن

این مدل از چسب‌های سیلیکونی در برابر نفوذ آب و رطوبت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. استفاده از این چسب‌ها برای جلوگیری از نفوذ آب در شکاف ها و ترک‌های سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه حاکی از مقاومت بالای آن در برابر آب است.

 

 

عایق جریان الکتریسیته

استفاده از موادی همچون رزین و سیلیکون در ساختار این چسب، آن را به ماده‌ای غیر رسانا در برابر جریان الکتریسیته تبدیل کرده است.

چسبندگی و دوام بالا

کشش سطحی و خاصیت چسبندگی و دوام بالای چسب بر روی سطوح مختلف یکی از دلایل اصلی محبوبیت چسب‌های سیلیکونی در بازار و صنایع مختلف است.

آنتی باکتریال و ضد قارچ

چسب‌های آکواریومی آنتی باکتریال هستند؛ بنابراین هیچ باکتری و قارچی نمی‌تواند در سطوح آغشته به این چسب رشد نماید.

مقاوم در برابر امواج و اشعه‌های فرابنفش

خاصیت الاستیک چسب‌های آکواریومی باعث شده تا این چسب‌ها در برابر انواع امواج آلفا، بتا، گاما، فرابنفش و فروسرخ مقاوم باشند.

کاربرد چسب‌های آکواریومی

از چسب آکواریوم در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود که ما در این بخش به طور خلاصه به توضیح چند مورد می‌پردازیم:
● برای درزگیری و آب‌بندی سرویس‌های بهداشتی، وان حمام، سینک ظرف‌شویی از این چسب‌ها استفاده می‌شود.
● برای ساخت آکواریوم‌ از چسب‌های آکواریومی استفاده می‌شود. مقاومت بالای این چسب در برابر صدا، نور و آب دلیل استفاده این چسب برای ساخت آکواریوم است.
● مهندسین معمار و کارگران ساختمان اغلب برای درزگیری سطوح شیشه‌ای، کار گذاشتن سینک و روشویی و ظرف‌شویی، برای چسباندن کاشی و سرامیک از چسب‌های آکواریومی استفاده می‌کنند.

تصویر استفاده از چسب آکواریوم

آشنایی با انواع چسب آکواریوم

چسب‌های آکواریومی بر اساس ساختار و ترکیبات شیمیایی به چند دسته تقسیم می‌شوند:

چسب‌های اسیدی (استوکسی):

در ساخت این چسب‌ها از ماده‌ای به نام استیک اسید استفاده شده است. این چسب در زمان خشک شدن بویی شبیه به سرکه دارد. از چسب‌های استوکسی برای درزگیری منافذ شیشه‌ای، پر کردن درزهای بین کاشی و سرامیک‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این چسب‌ها بر روی سطوح فلزی و سنگی توصیه نمی‌شود

چسب‌های خنثی (طبیعی):

این چسب‌ها در هنگام خشک شدن ماده الکلی و غیر اسیدی آزاد می‌کنند. این چسب‌ها بدون بو بوده و در برابر رطوبت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

نحوه استفاده از چسب‌های آکواریومی

1. ابتدا سطوح مورد نظر توسط یک دستمال تمیز از هرگونه آلودگی از قبیل چربی و گرد و خاک تمیز نمایید
2. سطح مورد نظر را توسط نوار چسب یا هر وسیله دیگری از سطوح دیگر جدا نمایید
3. نوک کارتریج را توسط یک چاقو و یا یک کاتر برش دهید.
4. قالب موشکی پلاستیکی را روی نوک و قسمت بریده شده سوار نمایید.
5. کارتریج را با اعمال فشار در داخل گان تزریق و یا لوله تفنگی قرار دهید.
6. محتوای چسب را به محل بر روی سطح مورد نظر تزریق نموده و در ادامه با کمک یک وسیله محتوای چسب را به‌صورت یکنواخت بر روی سطح پردازش نمایید.
موارد مورد توجه در هنگام کار با چسب‌های آکواریومی
● در هنگام استفاده از چسب آکواریوم دقت کنید تا محتوای چسب با چشم‌ها تماس نداشته باشد. در صورت تماس چسب با چشم، بلافاصله چشم‌ها را با آب سرد شستشو نموده و به پزشک مراجعه نمایید.
● استفاده از لوله‌های تفنگی کار با چسب‌های آکواریومی را ساده‌تر کرده و دقت اپراتور را در حین تزریق چسب افزایش می‌دهد. بر همین اساس چسب‌های آکواریوم غالبا در داخل لوله‌های تفنگی به فروش می‌رسد.
● در هنگام کار با چسب‌های آکواریومی حتما از لباس کار استفاده نمایید؛ چرا که این چسب پس از خشک شدن به سختی از روی لباس پاک می‌شود. اگر چسب بر روی لباستان ریخت به کمک یک پارچه و یا یک نایلون سریعا آن را پاک کرده و بلافاصله لباس را با آب گرم و مواد شوینده تمیز نمایید.
● در صورتی که چسب به سایر بخش‌های سطوح سرایت نمایید؛ می‌توانید با کمک یک کاردک چسب‌های اضافی را از سطح جدا نمایید.
● در صورتی که چسب با کاردک پاک نشد، شما می‌توانید با کمک حلال‌های صنعتی همچون استیون و سرکه چسب اضافی را از روی سطوح مختلف پاک کنید.
● استفاده از هوای داغ سشوار بافت چسب آکواریوم را نرم کرده و در نتیجه فرم دهی و جداسازی چسب راحت‌تر صورت می‌گیرد.

خرید چسب آکواریومی

جمع بندی …

چسب آکواریوم محبوب‌ترین چسب سیلیکونی است که غالبا برای تعمیر وسایل مختلف، بازسازی واحدهای مسکونی استفاده می‌شود.

تعمیرکاران و افراد مختلف برای آب‌بندی و پر کردن شکاف‌های سینک ظرف‌شویی، سرویس بهداشتی و پر کردن درز میان کاشی‌ها و سرامیک کف و دیوار خانه‌ها و اماکن تجاری از چسب‌های آکواریومی استفاده می‌کنند. این چسب سیلیکونی می‌تواند به عنوان عایق بر روی سطوح شیشه‌ای و سرامیکی تزریق شود.

چسب آکواریومی به خاطر انعطاف پذیری، دوام بالا، خاصیت چسبندگی فوق‌العاده قوی بر روی سطوح مختلفی همچون سطوح پلاستیکی، فلزی و شیشه‌ای استفاده می‌شود.

در هنگام خرید این چسب حتما به تاریخ تولید و تاریخ انقضای آن توجه نمایید. بعد از تزریق چسب آکواریومی اجازه دهید تا چسب به مدت حداقل 3 ساعت استراحت نماید. استراحت دادن به چسب آکواریومی باعث می‌شود تا این چسب به آرامی با اکسیژن هوا ترکیب شده و به سازه‌ای سخت و غیر قابل نفوذ تبدیل گردد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش − = 3