مقالات, مقاله

انواع چسب خودرو

انواع چسب خودرو

وقتی خط مونتاژ یک کارخانه خودروسازی را تصور می‌کنید، احتمالاً ماشین‌های جوش، پرچ‌ها، پیچ­ها‌ و مهره­ها در ذهنتان تداعی می­شوند که همه قسمت‌های یک ماشین را به هم می‌چسبانند.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که بسیاری از خودروسازان از چسب خودرو برای چسباندن برخی قطعات به یکدیگر در خودروهای مدرن استفاده می‌کنند. این نوع چسب، چسبی نیست که در کوله پشتی بچه مدرسه‌ای پیدا کنید، چسب‌های خودرو مواد پیشرفته‌ای به نام اپوکسی هستند که می‌توانند برای چسباندن قطعات مختلف سفارشی شوند.

چسب‌های خودرو قادرند سطوح مختلف فشار و طیف گسترده‌ای از درجه حرارت­ها را تحمل کنند.

استفاده از چسب خودرو در خودروسازی دلیلی بر ساخت خودروهای ضعیف نیست. چسب‌های مدرن مزایای مهندسی زیادی نسبت به روش‌های سنتی برای چسباندن دو قسمت به یکدیگر دارند.

در واقع، چسب‌ها معمولاً پیوندی قوی‌تر از موادی که به هم می‌چسبند تشکیل می‌دهند. چسب‌ خودرو کلید ساخت خودروهای سبک‌تر و کارآمدتر است. وقتی از مواد جدیدی مانند کامپوزیت‌های کربنی استفاده می‌شود، چسب‌ها ممکن است تنها راه برای اتصال آن‌ها باشند، زیرا صفحات فیبر کربنی را نمی‌توان به هم جوش داد.

البته، چسب‌های خودرو بی‌نقص نیستند چند نگرانی زیست‌محیطی در مورد این چسب‌ها وجود دارد ضمن این که برای همه کاربردها نیز مناسب نمی­باشند.

چسب خودرو غفاری

ساختار شیمیایی چسب خودرو

استفاده از چسب خودرو  فرایندی کمی پیچیده‌تر از نگه داشتن دو قسمت در کنار هم و چسب زدن در محل اتصال است. چسب‌های ساختاری خودرو از مواد شیمیایی به نام اپوکسی ساخته می‌شوند.

اپوکسی در دو بخش رزین و کاتالیزور تولید می‌گردد. هنگامی که این دو جزء با هم ترکیب می‌شوند، کاتالیزور یک واکنش شیمیایی را در رزین شروع می‌کند و رزین با سخت شدن مخلوط، خاصیت پیوند خود را ایجاد می‌کند. زمان پخت اپوکسی می‌تواند از چند دقیقه تا یک روز یا حتی بیشتر باشد. برخی از اپوکسی­ها با استفاده از اشعه ماوراء بنفش بهبود می‌یابند.

دو نوع اپوکسی معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد: اپوکسی پلی اورتان و اپوکسی ماتریس شیشه‌ای. اپوکسی­های ماتریس شیشه‌ای بسیار قوی و سفت هستند و در برابر برش و جداسازی جانبی قطعات متصل مقاومت می‌کنند.

اپوکسی‌های پلی ‌اورتان انعطاف‌پذیرتر می­باشند، اما تحت نیروهای برشی با نیروی بسیار کمتری نسبت به اپوکسی‌های ماتریس شیشه‌ای شکسته می‌شوند. یک فرایند کاربردی دو مرحله‌ای جدیدتر به نام سفت کننده لاستیکی، به اپوکسی‌های با استحکام بالا انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد بنابراین احتمال شکستگی اتصالات در اثر فشار کمتر خواهد بود.

ساختار شیمیایی چسب خودرو

کاربردهای چسب خودرو

چسب خودرو با توجه به نیازهای یک خط تولید می‌تواند کاربردها و استفاده‌های متعددی داشته باشد. در برخی موارد، چسب‌ها باید روی کل بخش خودرو اعمال شوند.

یا در مواقعی دیگر ممکن است لازم باشد قطعات قبل از اتصال نهایی، مراحل تمیز کردن و رنگ آمیزی را طی کنند. این چسب به قطعات کمک می‌کند تا هنگام قرار گرفتن در معرض اسپری مایع، رسوب الکتریکی و سایر فرایندهای مونتاژ در جای خود قرار بگیرند.

وقتی سپرها، آینه‌ها و حتی صندلی‌های پلاستیکی شروع به سایش و پارگی می‌کنند، چسب خودرو گزینه مناسبی برای تعمیر آن‌ها می­باشد. تنها کافی است مناسب‌ترین چسب را پیدا کنید. چسب‌های مناسب برای قطعات پلاستیکی خودرو چسب‌هایی مخصوص، قوی و بادوامی هستند که از همه نظر با چسب‌های معمولی تفاوت دارند.

 

 

 

ماندگاری چسب خودرو

شایان ذکر است که ماندگاری چسب دائمی یا نیمه دائمی خودرو حدود یک سال است. لذا شما نمی‌توانید از چسب‌های قدیمی و کهنه استفاده کنید و انتظار داشته باشید که نتیجه‌ی کار مشابه زمانی باشد که از چسب‌های نو استفاده می‌کنید.

بهترین چسب خودرو

وقتی صحبت از چسباندن قطعات پلاستیکی ماشین به میان می‌آید، نمی‌توانید فقط از چسب معمولی استفاده کنید. این کار به یک چسب پلاستیکی نیاز دارد که بتواند چسبندگی غیرقابل حرکتی را ایجاد کند.

ناگفته نماند که خودروها در معرض فرسودگی زیادی هستند. برای به دست آوردن بهترین چسب، قبل از استفاده مطمئن شوید که سطح زیر آن تا حد ممکن تمیز باشد.

انواع چسب خودرو

انواع مختلفی از چسب‌ها و درزگیرها در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند. این‌ها برخی از رایج‌ترین نمونه‌ها هستند.

چسب‌های تماسی

این چسب‌ها نه تنها از نظر خودرویی بلکه برای پروژه‌های دیگر از جمله تعمیرات خانه و سرگرمی‌ها نیز بسیار محبوب هستند. آن‌ها به مواد مختلفی می‌چسبند و اگرچه هر نمونه مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما بیشتر آن‌ها می‌توانند در برابر چیزهایی مانند رطوبت، لرزش، حرکت و قرار گرفتن در معرض نور UV مقاومت کنند.

اکریلیک

اکریلیک یکی دیگر از چسب‌های قوی خودرو است که می‌تواند انواع مختلفی از مواد را در کنار هم نگه دارد. این چسب‌ها در انواع یک و دو قسمتی وجود دارند. چسب‌های متیل متاکریلات اکریلیک­های دو قسمتی هستند و برای کار روی ماشین‌ها و وسایل نقلیه محبوب می‌باشند.

کاربردهای چسب خودرو

اپوکسی

اپوکسی­ها برای آسیب‌هایی که نیاز به پر شدن و همچنین چسبندگی دارند عالی هستند. آن‌ها پایه و مواد بیشتری نسبت به سایر چسب‌ها فراهم می‌کنند، و این ویژگی آن‌ها را برای وصله کردن سوراخ‌ها، شکاف‌ها و سایر مشکلاتی که به چیزی بیش از قدرت چسبندگی نیاز دارند، عالی می‌کند. آن‌ها همچنین برای استفاده در اطراف قطعات الکتریکی بی‌خطر هستند.

بتونه

بتونه‌ها شبیه اپوکسی­ها می­باشند زیرا پشتیبانی اساسی برای تعمیرات و کار برای پر کردن شکاف‌ها ارائه می‌دهند. اما، بتونه‌ها جامدند، در حالی که اپوکسی یک مایع است. بتونه‌ها در کنار چسب و یا ترکیب با چسب به شکل بتونه اپوکسی کار می‌کنند.

نوار دو طرفه

این نوار چسب به خودی خود چسبی برای چسباندن پلاستیک نیست، اما در برخی از تعمیرات خودرو برای چسباندن مواد استفاده می‌شود. این چسب­ها به ویژه می‌توانند برای برخی از قطعات داخلی مفید باشند اما بهتر است ابتدا گزینه‌های دیگر را جستجو کنید.

تمیز کردن پیش از چسباندن

قوی‌ترین چسب برای ماشین‌ چیست؟

قوی‌ترین چسب برای ماشین‌ها چسبی است که به فلز، شیشه، پلاستیک، وینیل و چرم می‌چسبد و رویه‌های قابل تبدیل را مهر و موم می‌کند.

مزایای استفاده از چسب خودرو

استفاده از چسب دارای مزایای عمده‌ای نسبت به سایر روش‌های اتصال است. یک چسب بارها را بهتر از جوش نقطه‌ای یا پرچ توزیع می‌کند. دو پانل بدنه را تصور کنید که با چند جوش نقطه‌ای متصل شده‌اند. هر بار که ماشین به دست انداز برخورد می‌کند، نیروی دست انداز از داخل ماشین عبور داده می­شود.

هنگامی که نیرو به آن دو پانل بدنه می­رسد، جوش نقطه‌ای تمام نیرو را حمل خواهد کرد. این منجر به شکستگی‌های تنشی در ناحیه نزدیک جوش می‌شود. یک چسب به پانل‌ها اجازه می‌دهد تا در سطح وسیع‌تری متصل شوند و نیرو را به شیوه‌ای کارآمدتر توزیع کنند.

یک جوش درز خوب می‌تواند همین کار را انجام دهد، با این تفاوت که جوش­ها آن‌قدر سفت و سخت هستند که نیرو را به خوبی منتقل نمی‌کنند. چسب‌ها، به ویژه اپوکسی‌های پلی اورتان، قابلیت خم شدن و جذب بخشی از نیرو را دارند و بقیه نیرو را به طور یکنواخت انتقال می‌دهند.

چسب‌ها همچنین امکان استفاده از مواد ساختاری سبک‌تر را فراهم می‌کنند. با یک چسب، می‌توان از فولاد با عیار نازک‌تر استفاده کرد، یا سازنده می‌تواند به مواد جایگزین مانند آلومینیوم یا کامپوزیت‌های کربنی روی آورند. این مواد را نمی‌توان به روش فولاد جوش داد، بنابراین چسب‌ها اغلب بهترین گزینه هستند.

دما روی چسب‌ها تأثیر می‌گذارد، اما اپوکسی‌هایی که برای مونتاژ خودروها استفاده می‌شوند تا زمانی که تا دمای 400 درجه فارنهایت (204.4 درجه سانتی‌گراد) یا بیشتر گرم نشوند، ذوب نمی‌گردند و تا زمانی که تا منفی 40 درجه فارنهایت (منفی 40 درجه سانتی‌گراد) خنک نشده باشند، ترک نمی‌خورند. بدیهی است که این‌ها تغییرات شدید دما هستند که اکثر مردم هرگز در طول زندگی خود با آن‌ها مواجه نمی‌شوند.

خرید چسب خودرو مناسب

فروشگاه انی چسب ارائه‌دهنده‌ی انواع مختلفی از چسب‌های خودرو می‌باشد. چسب مزیدا استحکام 30 گرمی، چسب 123 سناباند 400 میلی لیتری، سیلیکون آک فیکس شفاف 310 میلی لیتری و دو قولو فولاد زیپر مات 16 گرمی از جمله چسب‌هایی هستند که در این فروشگاه عرضه می‌شوند و افراد زیادی آن‌ها را خریداری کرده‌اند و از خریدشان راضی بوده‌اند.

تمیز کردن پیش از چسباندن

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = شانزده